قراردادهای ساخت و ساز

انواع قراردادهای ساخت و ساز

درک انواع مختلف قراردادهای ساخت و ساز ضروری است زیرا آنها تعیین می کنند که چه چیزی پرداخت می کنید چه چیزی در قبال آن مسئول هستید و بسیاری از جنبه های دیگر کار. یک قرارداد با اطمینان از اینکه انتظارات از ابتدا روشن است و از سردردهای احتمالی ناشی از اضافه کاری و سایر مسائل غیرمنتظره جلوگیری می کند از سازنده و مالک محافظت می کند. انواع مختلفی از قراردادهای ساختمانی وجود دارد و معمولاً مطابق با نیازهای پروژه تنظیم می شوند.

قراردادهای ساخت و ساز

برای کمک به شما برای آشنایی با گزینه های خود تفاوت های بین انواع مختلف قرارداد و اینکه چه زمانی باید از هر یک برای پروژه های خود استفاده کنید را توضیح دادیم. ما از سازنده برای اشاره به نهادی که خدمات ساخت و ساز را انجام می دهد و از مالک برای اشاره به نهادی که سازنده برای انجام خدمات ساخت و ساز قرارداد دارد استفاده می کنیم. در زیر با چهار نوع رایج قراردادهای ساخت و ساز آشنا شوید.

قرارداد مقطوع

قرارداد مقطوع یک قیمت تعیین شده برای تمام کارهای انجام شده برای پروژه تعیین می کند. به این قراردادهای ساخت و ساز قراردادهای «قیمت ثابت» یا «مبلغ مقرر» نیز گفته می شود.

قراردادهای مقطوع از یک قیمت ثابت برای تمام کارهای انجام شده در پروژه استفاده می کنند. گاهی اوقات بند هایی در این قراردادها تعبیه می شود تا اگر کار زودتر از موعد انجام شود به سازنده پاداش می دهند. این قراردادها همچنین می‌توانند شامل جریمه‌هایی باشند که گاهی اوقات «خسارت انحلال‌شده» نامیده می‌شود، برای کاری که دیر تکمیل می‌شود. مالکان معمولاً از این نوع قراردادها برای دوری از دستورات تغییر برای هر کار اضافی یا نامشخص استفاده می کنند.

در هنگام امضای قرارداد مقطوع، سازنده ریسک بیشتری را متحمل می شود زیرا در صورت خارج شدن پروژه از محدوده بروز مشکلات یا هر تغییر دیگری در طول پروژه، مالک متعهد به پرداخت بیش از قیمت اصلی نیست. برخی از قراردادهای مقطوع این امر را با گنجاندن کمک هزینه های جداگانه که هزینه ها و تغییرات پیش بینی نشده را پوشش می دهد توضیح می دهند.

اگر مالک تصمیم به استفاده از یک قرارداد با مبلغ یکجا در یک پروژه داشته باشد، سازندگان معمولاً می توانند هزینه بیشتری را برای محاسبه ریسک اضافی که متحمل می شوند دریافت کنند. در غیر این صورت،هر گونه هزینه پیش بینی نشده می تواند سود سازنده را کاهش دهد یا منجر به پروژه ای شود که ممکن است آنطور که تصور می شود تکمیل نشود.

قراردادهای ساخت و ساز

قراردادهای ساخت و ساز

مزایای و معایب قراردادهای مقطوع

  • مالکان از پرداخت هزینه های غیرمنتظره پروژه اجتناب می کنند
  • سازندگان انتظار روشنی از محدوده دارند
  • اگر پروژه از محدوده خارج شود، می تواند منجر به از دست دادن سود شود
  • محدودیت های بودجه ممکن است نتایج پروژه را محدود کند

چه زمانی باید امضا کرد

قراردادهای مقطوع برای پروژه هایی با جدول زمانی و محدوده کاری مشخص ایده آل هستند. اگر اینها به طور واضح مورد توافق قرار نگیرند برآورد هزینه پیش از موعد برای سازندگان بیش از حد ممکن است دشوار باشد.

قرارداد قیمت واحد

قراردادهای قیمت واحد معمولاً بر انواع وظایفی که در حال انجام هستند علاوه بر متریال مورد استفاده در آن وظایف تأکید می کنند. این سبک طبقه‌بندی‌شده قیمت‌گذاری، ارزیابی هر هزینه را برای مالکان آسان‌تر می‌کند و به سازندگان اجازه می‌دهد تا با دقت بیشتری برای هر دسته هزینه کنند.

قیمت واحد بر اساس مواردی مانند نوع کار و مواد مورد استفاده، قیمت‌ها را دسته‌بندی می‌کند

این نوع قراردادهای ساخت و ساز به طور معمول برای پروژه های ساختمانی بزرگ استفاده نمی شود و اغلب برای کارهای کوچکتر مانند طراحی نما و طراحی داخلی و بازسازی استفاده می شود. با قراردادهای قیمت واحد تنظیم قیمت ها زمانی که دامنه کار تغییر می کند آسان تر است.

مزایا و معایب قراردادهای قیمت واحد

  • آسان برای ارزیابی هزینه های دسته های مختلف
  • به راحتی می توان قیمت ها را هنگام تغییر دامنه تنظیم کرد
  • برآورد هزینه برای پروژه های بزرگ دشوار است
  • هزینه نهایی در ابتدا تعریف نشده است

چه زمانی باید امضا کرد

قراردادهای قیمت واحد بیشتر برای کارهای تکراری و پروژه های عمومی استفاده می شود. به عنوان مثال طراحی نمای ساختمان و یا باز سازی می‌تواند راحت‌تر از طریق یک قرارداد قیمت واحد حل شود زیرا مقادیر وظایف مختلف طراحی و بازسازی مورد نیاز (مانند مدلینک و رندر و رنگ‌آمیزی، آزمایش عایق و غیره) را مشخص می‌کند.

قراردادهای ساخت و ساز

قراردادهای ساخت و ساز

قرارداد مدیریت پیمان

قراردادهای مدیریت پیمان معمولاً مالک را ملزم می کند که تمام هزینه های پروژه مانند هزینه متریال نیروی کار و سایر هزینه های پروژه را بپردازد. علاوه بر این  شامل مبلغ یا درصد توافق شده ای نیز می شود که شامل چند درصد سود سازنده از کل هزینه هایی که مالک برای ساختمان و پروژه خود خواهد کرد.

انواع مختلفی از قراردادها وجود دارد که نیازهای مختلف پروژه را برآورده می کند. هر نوع قرارداد همچنین سطوح مختلف ریسک را برای مالک کاهش می دهد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

هزینه به اضافه درصد ثابت: مبلغ پرداختی برای سود سازنده به درصد ثابتی از هزینه پروژه بستگی دارد.

هزینه به اضافه هزینه ثابت: پرداخت شامل پوشش هزینه های پروژه مرتبط و همچنین هزینه ثابتی است که سود سازنده را پوشش می دهد.

مزایای و معایب قرارداد مدیریت پیمان

  • به احتمال زیاد پروژه طبق برنامه ریزی تکمیل می شود
  • خطر را برای سازندگان کاهش می دهد
  • اگر محدودیت‌ها اعمال نشود، پروژه می‌تواند فراتر از محدوده باشد
  • مدیریت و پیگیری مشکل است

چه زمانی باید امضا کرد

قرارداد مدیریت پیمان معمولاً زمانی استفاده می شود که محدوده کار، مواد، نیروی کار و تجهیزات به وضوح تعریف نشده باشد یا برآورد آن از ابتدا دشوار باشد. پروژه هایی که از این نوع قرارداد استفاده می کنند، به احتمال زیاد طبق پیش بینی تکمیل می شوند، زیرا سازندگان کاملاً از نظر هزینه محدود نیستند. با این حال این نوع قرارداد برای مدیریت پیچیده تر است و نیاز به پیگیری دقیق دارد.

قرارداد پیمان کاری با مصالح

قراردادهای زمان و مصالح، نرخ ساعتی یا روزانه را برای سازندگان تعیین می کند. علاوه بر پرداخت این نرخ، مالکان نیز متعهد به پرداخت هرگونه هزینه پروژه مربوطه می شوند که در قرارداد به صورت هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ذکر شده است.قرارداد پیمان کاری با مصالح  مالکان را ملزم به پرداخت هزینه های پروژه علاوه بر نرخ ساعتی یا روزانه می کند.

مزایای و معایب قرارداد پیمان کاری با مصالح

  • سازندگان به طور کامل توسط بودجه محدود نمی شوند
  • استفاده آسان برای پروژه های کوچک
  • اگر محدودیت‌ها اعمال نشود، پروژه می‌تواند فراتر از محدوده باشد
  • برآورد هزینه نهایی مشکل است

چه زمانی باید امضا کرد

قرارداد پیمان کاری با مصالح  نیز معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که محدوده کار نامشخص باشد و در صورت استفاده برای پروژه‌های کوچک که مالکان می‌توانند محدوده پروژه را برای پیش‌بینی هزینه نهایی بهتر تخمین بزنند ریسک کمتری را به همراه دارد. سقف قیمت یا مدت پروژه نیز برای کاهش ریسک مالک برای این قرارداد رایج است.

قراردادهای ساخت و ساز

قراردادهای ساخت و ساز

نتیجه گیری

درک انواع مختلف قراردادهای ساخت و ساز به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه نوع قراردادی برای شما و پروژه شما مناسب است. همراه با قرارداد بسیاری از قطعات متحرک دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید مانند میزان نیروی کار مورد نیاز فناوری ساخت و ساز که باید در نظر بگیرید و ماشین آلات عمده ای که برای این کار نیاز دارید.

پیاده سازی مهندسی ارزش را در پروژه بعدی خود در نظر بگیرید تا به شما کمک کند گزینه های هزینه و مصالح را بسنجید تا مطمئن شوید که بهترین ارزش را دریافت می کنید.

قراردادهای ساخت و ساز

قراردادهای ساخت و ساز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *